קנופף-בורוכוביץ ד"ר עדי וד"ר משה

התקשרו עכשיו

זהו מספר מקשר

הנחיות לאחר עקירה

יש לעקוב אחרי הוראות הרופא האישי המטפל במלואן, וליצור קשר עם המרפאה בכל בעיה שהיא. הנחיות אלו הינן כלליות בלבד! בשום אופן אסור לצום או לשנות את המינון התרופתי הקבוע שלכם, אם הנכם מצויים בבעיה בריאותית ומטופלים תרופתית/תזונתית.

לאחר עקירת שיניים יש להקפיד על ההוראות הבאות בכדי למנוע סיבוכים וכאבים מיותרים:
  • באזור העקירה תיתכן נפיחות וכן הגבלה בתפקוד, כגון קשיים בפתיחת הפה, בלעיסה, נפיחות וכו'. הכאב נמשך בד"כ 24-36 שעות, וחולף בהשפעת כדורים משככי כאבים, כגון אדוויל, רוקסט, נרוסין, אקמול, אופטלגין וכו'. נשים בהריון יכולות לקחת אקמול (או תרופה אחרת באישור הגניקולוג בלבד).

• במידה וניתן מרשם לאנטיביוטיקה, יש להמשיך ולבלוע את הכדורים עד גמר הכדורים שנרשמו. אין לקחת אנטיביוטיקה ללא הוראות מהרופא וללא מרשם! אם הינך מטופל בתרופות אחרות, יש לעדכן את הרופא! בכל מקרה אין להפסיק טיפול תרופתי ללא הוראה ישירה!

ב- 24 שעות ראשונות לאחר הטיפול:

• לא לעשן! עישון עלול לגרום לזיהום מיותר של פצע העקירה, לכאבים וסיבוכים מיותרים גם אם בולעים אנטיביוטיקה
  • לא לשטוף את הפה ולא לירוק כל היום. אם יש מעט דם ברוק, להניח פד גזה במקום העקירה ולהדק שיניים למשך 20 דקות.
  • לא לאכול או לשתות במשך שעתיים, למעט גלידה, יוגורט קר וכולי. כדאי למצוץ מספר פעמים ביום קוביית קרח ישירות על מקום העקירה. יש להניח שקית עם קוביות קרח עטופה במגבת על האזור הכואב.
  • בהמשך היום לא לאכול דברים חמים. ניתן לאכול רק דברים קלים וקרים.
  • חשוב לא לצום, במיוחד לא לחולי סוכרת!
  • אין לצחצח את מקום העקירה במשך חמישה ימים. את שאר הפה ניתן לצחצח כרגיל.
  • לא לבצע פעילויות פיזית מאומצת כגון חדר כושר, ג'וגינג וכו'. זרימת דם מוגברת בגוף עלולה לגרום לפתיחת הפצע ולגרום לדימום מחודש, לנפיחות ולכאבים.

לאחר 24 שעות:

• לא לעשן!
  • כאבים עלולים להמשך עד כשבוע לאחר העקירה. יש לקחת כדורים נגד כאבים לפי הוראות הרופא.
  • תיתכן נפיחות באזור המנותח. תתכן הופעת סימן כחול על-פני העור באיזור. להמשיך עם קומפרסים של קרח להפחתת נפיחות והרגעת כאבים.
  • יש לבצע שטיפות פה מסוג תארודנט או קורסודיל 5 פעמים ביום, במשך שבוע. כדאי גם לבצע שטיפות פה של כוס מים חמימים מעורבבים עם כפית מלח, 5 עד 10 פעמים ביום, במשך שבוע. אפשר גם כף שמן זית 5-10 פעמים ביום.
  • יש ליצור קשר עם המרפאה במקרה של סיבוכים – כגון: חום, נפיחות ניכרת של הפנים, הגדלה של בלוטות הלימפה בצוואר והגבלה בפתיחת הפה, דימום שאינו נפסק.
  • במידה ואין הטבה מספר ימים לאחר הטיפול, יש להגיע למרפאה לבדיקה.
  • במידה ובוצע תפר יש לחזור לרופא כעבור שבוע עד שבועיים להורדת התפרים.
  • בדרך כלל לאחר כ- 3 חודשים יש לבצע צילום סיטי של הלסתות ולבצע שתל דנטלי במקום השן שנעקרה, אלא אם זו שן בינה. אין לדחות השתלה כיוון שהשיניים שנותרו בפה עלולות לזוז ממקומן לאחר עקירת שן, ולאחר זמן ממושך אין מקום יותר לבצע שתל, והטיפולים נעשים מסובכים ויקרים.

מכתשית יבשה

זהו סיבוך לא נפוץ (כ2% מהעקירות) ובו קריש הדם שנוצר לא מקובע היטב לעצם הלסת ומתפורר או נשטף, ותהליך הריפוי הטבעי של הפצע נתעכב או נעצר.

גורמי סיכון הינם, למשל: עישון, יריקות חזקות של רוק או של שטיפת פה מוקדם מדי (אין לבצע הנ"ל ב24 שעות הראשונות לאחר העקירה), ויש הטוענים שיש קשר לגלולות למניעת הריון.

הסימנים הם כאב חזק מאוד שמתעורר ולא נרגע במשך ימים ארוכים, מלווה לעיתים בטעם רע ו/או ריח מוזר מתכתי מאזור העקירה. בהעדר טיפול מהיר האזור הנ"ל עלול גם לעבור זיהום.

הטיפול המתאים ברוב המקרים יבוצע במרפאה: הרופא יבצע של הפצע שטיפה עדינה במים פיזיולוגיים פושרים, ואז יניח חומרים מיוחדים עם או בלי פד גזה קטן בתוך הפצע. חומר נפוץ בשימוש הינו אלביאוג'יל (או חומרים דומים) שמכיל שמן ציפורן, הידוע ביכולתו להרגיע במהרה את הכאב הנ"ל. לעיתים יש לחזור על הטיפול מדי יומיים שלושה.

ברוב המקרים לא לוקחים אנטיביוטיקה - רק אם יש זיהום חיידקי ומקבלים מרשם מהרופא. בעבר הייתה גישה שיש לגרד את הפצע מפנים וליצור קריש דם חדש - גישה זו פחות מקובלת כיום.

במקביל לטיפול הנ"ל במרפאה מומלץ לקחת טיפול תרופתי משכך כאבים - בדרך כלל ממשפחת ה - NSAIDS, כמו אדוויל פורטה, נקסין, נרוסין, איבוברופן, אדקס וכו' (בתנאי שאין לכם מגבלה בריאותית עם הנ"ל), ואפשר לקבל מרפשם מהרופא לתרופות חזקות יותר ממשפחה זו כגון אתופן, ארקוקסיה, קספו וכו'.

לפגישת ייעוץ חינם השאירו פרטים